Sunday, July 1, 2007

Universiti Felda sesuai di Jengka.

Petikan Akhbar - 28 Jun 2007, Berita Harian.
.
SAYA terpanggil untuk memberikan pandangan selepas membaca kenyataan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Abdul Rahman Suliman, mengenai penubuhan Universiti Felda 20 Jun lalu.
.
Sebagai anak peneroka Felda, saya gembira dengan pengumuman itu memandangkan ia diharapkan oleh semua warga Felda. Penubuhan Universiti Felda menjadi keperluan memandangkan Felda agensi terbesar di negara ini dan penyumbang ekonomi kedua terbesar kepada negara selepas Petronas.
.
Berdasarkan statistik tahun ini, jumlah peneroka Felda adalah 112,635 orang. Jika dianggarkan sebuah keluarga mempunyai lima anak, ini bermakna kerajaan terpaksa menyediakan kira-kira 560,000 tempat untuk anak peneroka melanjutkan pelajaran ke peringkat lebih tinggi. Justeru, menjadi tanggungjawab Felda menubuhkan sebuah universiti sebagai melaksanakan tanggungjawab sosial kepada warga Felda dan seluruh rakyat Malaysia.
.
Pahang mempunyai 115 rancangan penempatan dengan 43,123 peneroka dan daripada jumlah itu, 14,596 adalah di Jengka. Justeru, wajar Universiti Felda dibangunkan di kawasan ini.
.
Pembangunan Universiti Felda akan meringankan beban peneroka untuk menghantar anak ke universiti. Kos pembelajaran di universiti awam semakin meningkat. MOHD NOR AZAM OTHMAN,Felda Lepar Utara 3, Jerantut

No comments: